Vanliga frågor

Välkommen till foodoras FAQ-sida!

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna. Du får den mest omfattande hjälpen och kontakt med kundtjänsten direkt från Hjälpcenter.

Om foodora

Vad är foodora?

Foodora är Nordens största plattformsekonomibolag inom livsmedels- och dagligvaruhandeln. Vi är en del av den tyska koncernen Delivery Hero, som är ett av världens ledande företag inom sitt område. Vi startade vår verksamhet 2014 och är verksamma på över 100 orter i Finland. Foodora levererar restaurangmat, dagligvaror och mycket mer direkt till din dörr på mindre än en halvtimme.

Vad är foodora PRO?

Läs mer

Beställning

Hur beställer jag från foodora?

  1. Ladda ner foodora-appen på din telefon eller surfplatta och gör din beställning enkelt via appen.
  2. Beställ via foodoras webbplats på din dator eller mobila enhet.
  3. Du kan också beställa med en virtuell assistent som Apple Siri, Google Home eller Amazon Alexa.

Kan jag beställa från flera restauranger samtidigt?

Javisst, det kan du! Du kan beställa separat från varje restaurang och välja samma leveranstid. Kom dock ihåg att en separat leveransavgift debiteras för varje beställning.

Kan jag ändra min beställning efteråt?

Om du vill ändra din beställning, kontakta snabbt vår kundtjänst via Hjälpcenter. Observera att om din beställning redan har förberetts eller skickats kan den inte ändras.

Vad gör jag om beställningen innehåller fel artiklar eller om något saknas?

Ingen fara! Kontakta kundtjänsten via Hjälpcenter så hjälper vi dig att reda ut det.

Vad kan jag göra om jag har allergier?

Om du har några frågor om matens innehåll eller allergier ska du inte tveka att kontakta vår kundtjänst via Hjälpcenter. Vi hjälper dig gärna så att du tryggt kan njuta av god mat!

Leveranser

Var fungerar foodoras hemleverans?

Foodora levererar beställningar på många orter i Finland. Du bör emellertid komma ihåg att vårt utbud varierar beroende på stad och område. Varje restaurang och butik har också sitt eget leveransområde, så kontrollera deras tillgänglighet i foodora-appen eller på vår webbplats.

Var är min beställning?

Du kan spåra din beställning via foodora-appen eller webbplatsen. När din beställning har levererats får du ett meddelande. Vi gör vårt bästa för att säkerställa att din beställning kommer fram snabbt – vanligtvis inom 30–60 minuter. Den exakta leveranstiden beror dock på transportsträckan, väderförhållanden och eventuell rusning. Om din beställning är försenad, tveka inte att kontakta vår kundtjänst via Hjälpcenter!

Betalning

På vilka sätt kan jag betala?

Du kan betala din beställning via nätbanken, med MobilePay, Apple Pay, Epassi eller med bank- och kreditkort.

Min beställning annullerades och betalningen har redan debiterats, vad gör jag nu?

När du gör en beställning reserveras betalningen direkt på ditt konto. Om din beställning annulleras på grund av att det till exempel saknas varor i restaurangen, frigör vi reserveringen under samma dag. Tyvärr syns återbetalningen kanske inte genast på ditt konto, utan inom 1–7 arbetsdagar, beroende på din bank.

När får jag min återbetalning?

Om du är berättigad till en återbetalning syns återbetalningen på ditt konto inom 1–7 arbetsdagar, beroende på din bank. Betalningen återbetalas automatiskt om beställningen annulleras helt av en eller annan anledning, men om en del av beställningen saknas, vänligen kontakta kundtjänsten via Hjälpcenter.

Min betalning godkänns inte, vad ska jag göra?

Oroa dig inte om din betalning inte godkänns! Kontrollera först att du har tillräckligt med pengar på ditt konto och att ditt kort är giltigt. Se också till att din nätbank fungerar som den ska eller att din MobilePay-app har uppdaterats till den senaste versionen. Kom ihåg att ange rätt betalningsinformation och se till att den betalningsmetod du använder är tillgänglig i ditt område. Om problemet kvarstår, tveka inte att kontakta vår kundtjänst via Hjälpcenter. Vi hjälper dig gärna!

Hur fungerar rabattkoderna?

När du gör en beställning klickar du på alternativet "Lägg till rabattkod" i kundvagnen och då kan du mata in rabattkoden eller välja bland de rabattkoder som redan finns i din plånbok. Om betalningen av din beställning av någon orsak inte godkänns, låses rabattkoden i cirka 15 minuter innan den kan användas igen. Om rabattkoden inte blir tillgänglig för dig inom 15 minuter, vänligen kontakta kundtjänsten via Hjälpcenter.

foodora konto

Hur du raderar ditt konto

Vi beklagar att du vill radera ditt konto. Om du är i mobilappen, navigera till förstasidan och tryck sedan på menysymbolen (tre horisontella linjer) längst upp till vänster. Tryck på Profil, scrolla längst ner och tryck på “Ta bort mitt konto”. Om du är på webbplatsen klickar du på ditt namn längst upp till vänster, klickar på “Profil”, bläddrar längst ner och klickar på “Ta bort mitt konto”.

Kontaktinformation

Hur får jag kontakt med kundtjänsten?

Du kan nå kundtjänsten via appen och webbplatsernas Hjälpcenter. Hjälpcenters självbetjäning och svaren på vanliga frågor finns tillgängliga dygnet runt.

Foodoras supportchatt är öppen från måndag till torsdag kl. 7–23, fredagar kl. 7–01, lördagar kl. 8–01 och söndagar kl. 8–23.
Helgdagar kan leda till ändringar i öppettider.

Om du redan har ett foodora-konto, vänligen logga in innan du kontaktar oss via Hjälpcenter – på så sätt kan vi hjälpa dig så snabbt som möjligt.

E-post
info (at) foodora.fi
Om du har ett foodora-konto, vänligen kontakta oss från samma e-post som du använder för att logga in på tjänsten. Om din förfrågan gäller en beställning som du har gjort, meddela oss också ett eventuellt beställningsnummer för att sköta ärendet snabbare. Vi strävar efter att svara på meddelanden inom 24 timmar.

Telefon
+358 942 456 731
(msa/lna, även från kötid)
Öppet vardagar 9–12
Helgdagar kan leda till ändringar i öppettider.
Av informationssäkerhetsskäl kan vi inte behandla ärenden som gäller din beställning via telefon enbart baserat på ditt namn, så ring oss från samma nummer som du angav som din kontaktinformation för ditt användarkonto. Dessutom behöver vi ett beställningsnummer om du har problem med en beställning du har gjort.

Förfrågningar om returneringar och återbetalningar behandlar vi endast via e-post och Hjälpcenter.

OBS! Vi tar inte emot matbeställningar i kundtjänsten.


Var finns Hjälpcenter?

För att komma till Hjälpcenter i foodora-appen klickar du på menyn i det övre vänstra hörnet och väljer ”Hjälpcenter".

När du är inloggad på vår hemsida kommer du till supporten genom att klicka på ditt namn i det övre högra hörnet och välja ”Hjälpcenter".

Eller alternativt genom att klicka på länken i sidfoten på hemsidan. Den senare metoden kräver inte ett befintligt användarkonto eller inloggning.


Tack för att du valde foodora! Om har fler frågor eller behöver hjälp, tveka inte att kontakta vår kundtjänst via Hjälpcenter.